bakasockerfritt

Jordgubbsmuffins med torkade jordgubbar

Åh, vad skönt att det är helg! Jag var så trött i skolan idag och det var en av de få gångerna jag faktiskt slumrat till på föreläsningen. (Det är en stor sal, så det syntes förhoppningsvis inte). Jag har en ganska fri helg, så imorron hoppas jag på att få sova ut!
 
När jag var i London köpte jag torkade jordgubbar. De var dock rätt söta (sötade med juice), så jag tänkte att det skulle passa utmärkt att ha dem i något bakverk! Jag gjorde därmed jordgubbsmuffins som jag dessutom toppade med jordgubbsgrädde.
 
 

 

 

 

Jordgubbsmuffins med torkade jordgubbar – 4 till 6 stycken

 

Muffinssmet:
50 gram smör
2 ägg
2/3 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
ca 4 msk stevia strö (beroende på hur söta de torkade jordgubbarna är)
30 gram finhackade pecannötter
1 krm vaniljpulver
1 tsk bakpulver
50 gram torkade jordgubbar (eller efter smak, beror på vad för sorts torkade jordgubbar)

 

Jordgubbsgrädde:
½ dl vispgrädde
40 gram mascarpone
1 ½ msk stevia strö
40 gram mixade jordgubbar

 

 

Muffinssmet
Smält smöret. Vispa äggen pösigt med elvisp. Finhacka pecannötterna, skär de torkade jordgubbarna i bitar och blanda med de övriga torra ingredienserna. Blanda ner det smälta smöret och det vispade äggen. Lägg muffinsformar i en muffinsplåt och fördela smeten i formarna (använd alternativt dubbla formar istället för plåten). Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 15 minuter. Låt muffinsen svalna och gör samtidigt jordgubbsgrädden.

 

Jordgubbsgrädde
Vispa grädde och mascarpone till en fluffig kärm/grädde med elvisp. Tillsätt stevia strö och de mixade jordgubbarna. Vispa igen tills allt blandas. Spritsa eller bred grädden på de svala muffinsen.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Måste bara påpeka att din blogg är grymt bra! Är så sugen på att baka allt nu på en gång :)
Jag undrar om du har instagram så man kan följa dig där också? ;)

Svar: Tack snälla du! Jag har tyvärr inte instagram. Hm, det borde jag verkligen skaffa när jag tänker efter!
Marja

2012-10-05 @ 17:54:56
Postat av: Johanna

Åh så gott! Den där frostingen lät väldigt smarrig :)

2012-10-05 @ 18:26:52
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Simone

ja fick torkade jordgubbar av brorsan som har cafè och de var oxå söta.hade oxå tänkt och använda till muffins men de försvann snabbare än ja hann göra de jag hade tänkt mig
jättefina blev de och låter mumsigt

2012-10-05 @ 18:38:32
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Min mat,bak och hälsoblogg

Torkade jordgubbar är gott, gott i muffins och vilken god frosting!!

2012-10-05 @ 19:07:29
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Sriwanna Salomonsson

ser väldigt smarriga ut!

2012-10-05 @ 19:41:39
URL: http://sriwanna.blogg.se/
Postat av: Lana

Såååå gott! Som vanligt!
Muffins med äpple var underbara! Nu ligger inlägget ute på bloggen med länken till dig! :)
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Vad roligt, ska jag kika in genast! Tack detsamma :) kramar!
Marja

2012-10-05 @ 20:10:47
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Madde K

Åh, ser jättegott ut! Vad hände med Kung Markatta tävlingen förresten, utsågs någon vinnare? :)

Svar: Ja det har det gjort! den avslutades i måndags. jag har dock inte fått tag i alla vinnarna, och därför dröjt med att skriva något här på bloggen.
Marja

2012-10-05 @ 21:45:06
URL: http://maddeswellbeing.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0