bakasockerfritt

Dadel- och nötkaka

Jag älskar färska dadlar, men se upp för dom om du inte tål så mycket kolhydrater! De är väldigt söta, vilket gör att jag i denna kaka inte använder så mycket stevia strö. Och glöm inte att färska dadlar inte är samma sak som torkade dadlar, de färska är bra mycket godare (enligt mig) och dessutom mjukare. Pecan- och valnötterna jag har till massar verkligen perfekt med dadlarna!

 

 

 

 

Dadel- och nötkaka

 

30 gram smör
1 ägg
30 gram val- och pecannötter
2 msk riven kokos
1 msk kokosmjöl
1-1 2/3 msk stevia strö
3 krm bakpulver

 

40 gram färska dadlar, med uttagen kärna
3 msk vatten
1 msk vispgrädde

 

 

Mosa de färska dadlarna i en kastrull. Tillsätt 3 msk vatten och låt skjuda tills dadlarna ”pureats”/mosats. Tillsätt grädden och skjud återigen tills vätskan avdunstat och konsistensen är som en puré.

 

Smält smöret. Vispa ägget med elvisp. Finhacka val- och pecannötter (30 gram totalt) och blanda med resterande torra ingredienser. Rör ner smöret och därefter ägget. Lägg hälften av smeten i en liten springform som är 12 cm. Fördela dadelpurén över och sedan resten av smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 15-17 minuter.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanna

hej måste gratulera till en riktigt bra och inspirerande blogg.
jag undrar hur du äter och varför? :)

Svar: Tack snälla! Jag äter inspirerat av LCHF och GI. Äter inte snabba kolhydrater, men äter en del långsamma som frukt och finncrisp ex. Jag gör detta för att jag tror att kroppen mår bra av det! Eftersom jag tål kolhydrater ganska bra anser jag att jag inte behöver äta strikt LCHF för att må bra.
Marja

2012-10-17 @ 16:49:32
Postat av: Lana

Vilken smaskig kaka! Det receptet sparar jag och ska baka senare fram till juletider! (hoppas bara att jag får tag i färska dadlar då!)
ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Jag bukar köpa färska dadlar i en kartongförpackning, ca ½kilo. De håller över ett halv år i kylen! Toppengoda dessutom :)
Marja

2012-10-17 @ 18:07:54
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

Den här vill jag göra till advent!

Svar: Ja, färska dadlar är nästan ännu godare vid jul!
Marja

2012-10-17 @ 20:56:59
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Katarina

Det ser gott ut och dadlarna ger mycket smak till bakverk!

2012-10-18 @ 03:01:45
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Linda

Gud så gott det lät och såg ut! Jag älskar dadlar :)

2012-10-19 @ 23:41:28
URL: http://www.kanelapple.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0