bakasockerfritt

Cashewkakor med chokladfyllning

Torsdag är lika med en dag kvar till helg! Visserligen har jag en lång skoldag kvar (nio till fyra) men när målet finns i sikte går det mycket lättare!

 

Eftersom jag bjöd på ett kanebullerecept tidigare blir det nu andra bullar! Eller småkakor. Med fyllning i dessutom! Kakorna har en bas av torrostade cashewnötter. Cashewnötter är faktiskt en av mina favoritingredienser att ha i småkakor! Det salta passar tro det eller ej jättebra in, speciellt med en blandning av lite kokossmak. Mmm...

 

 

 

 

 

Cashewkakor med chokladfyllning

 

Kakdeg:
25 gram cashewnötter
20 gram rumsvarmt smör
1 msk mandelmjöl
2 msk riven kokos
½ msk kokosmjöl
1  1/3 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

Smaksättning till chokladkakorna:
ca 1 tsk kakao + 1 tsk stevia strö

 

Chokladfyllning:
20 gram mascarpone
15 gram ricotta (eller mscarpone)
ca 1 msk stevia strö (eventuellt mer)
½ krm vaniljpulver
1 tsk starkt kaffe
2 tsk kakao (eventuellt mer)
eventuellt ett par rutor sockerfri choklad

 

 

Kakorna
Finhacka cashewnötterna (jag använder torrostade cashewnötter). Blanda med de övriga torra ingredienserna (förutom smaksättningen). Tillsätt rumsvarmt smör och blanda till en deg. Dela degen i hälften. Smaksätt den ena halvan med smaksättningen (kakao och stevia strö).  Lägg ut kakor i önskad storlek av båda degarna, lika många av varje deg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 6 minuter. Låt kakorna kallna innan du rör dom, då de lätt går sönder.

 

Chokladfyllning
Blanda mascarpone med ricotta och rör så att de båda ostarna blandas. Tillsätt de övriga ingredienserna till chokladfyllningen och rör om. Hacka evntuellt ett par rutor sockerfri choklad och blanda ned dessa.

 

Ställ gärna in kakorna i kyl någon timme så att de lir ritkgit fasta. Bred på chokladfyllningen på antingen de ljusa eller mörka kaorna. Lägg på de andra över som ett lock.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Ellen

Fint :-D

Ursäkta men *host,host* helgens blogg...

2012-10-04 @ 17:49:05
URL: http://ellencsordas.se
Postat av: Erika Skogly

De ser ju galet goda ut!

2012-10-05 @ 07:19:59
URL: http://smaskelismaskens.blogspot.se/
Postat av: Min mat,bak och hälsoblogg

Så goda de ser ut!! Och caschewnötter är min favoritnöt!!!

2012-10-05 @ 08:37:07
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: :)

Ser jätte goda ut, ska verkligen försöka testa detta :)
Har en liten fråga. Går det att baka med vanlig sötningsmedel? Den jag har så står det att man inte får överstiga 180grader. Är det samma med stevia? ( köpte den vanliga billiga på willys)

Svar: Tack! Vad för sötningsmedel? tänk på att konsistensen bertyde rmycket. Mitt stevia strö har samma "format" som vanligt socker. Det finns ju sötningsmedel som är i puderform som jag tror suger upp mer vätska och inte leder till samma konsistens på kakan. Att det inte får överstiga 180 grader har jag aldrig hört talas om. De flesta av mina bakverk ska iaf vara inne i ugnen på 175 grader.
Marja

2012-10-06 @ 10:59:56
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Du använder alltså salta casshewnötter? Jag brukar ha naturella ekologiska hemma, men om det är salta som behövs kan jag ju skaffa det :-)

Svar: här använde jag salta, tycker de smakar mer då de är rostade. Men det är ju självklart en smaksak! :)
Marja

2012-10-07 @ 20:58:45
URL: http://ankianka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0