bakasockerfritt

Saffranskakor

Nu sitter jag i datorrummet i skolan (i Albano). Jag har just arbetat med uppsatsen, men tagit en liten paus före dagens förelsäning som börjar klockan 13. Senare i eftermiddag blir det fika med min kära Fanny!

 

Jag nämnde tidigare att jag bakade saffranskakor till min födelsedag, så jag tänkte att jag skulle lägga ut receptet nu! Jag börjar få allt mer julkänsla, vilket julbaket har bidragit rejält till. Jag har dessutom sett två julfilmer i helgen ("The elf" och "A christmas carol"), plockat upp utomhusbelysningen och tagit fram ett par juldekorationer. Men det tunga artilleriet (adventsljusstakar och julstjärnor) ska jag vänta några dagar med!

 

 

 

 

 

Saffranskakor - 10 stycken

 

30 gram rumsvarmt smör
1 ½ dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
1 2/3 msk stevia strö
ca 1 krm saffran (ev lite mer)

 

 

Blanda de torra ingredienserna tillsammans. Tillsätt rumsvarmt smör och rör noga ut. Krydda eventuellt med lite mer saffran om det behövs. Rulla bollar av degen och platta ut dem gamska platta på en plåt med bakplåtspapper (de sväller lite). Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 10-12 minuter.

 

 

 
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Elin

Vad skulle du säga att effekten blir om jag endast använder kokosmjöl? Blir det någon avgörande skillnad?
M.v.h. E

Svar: Kokosmjöl drar åt sig jättemycket vätska, så kakorna skulle bli torra. Du kan alltid testa att ta lite kokosmjöl, men jag vågar inte säga säkert om det blir bra!
Marja

2012-11-26 @ 13:01:49
Postat av: Vonskareng

Saffraaan <3

2012-11-26 @ 13:43:21
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Gott med saffran. Jag älskar julen. :-)

2012-11-26 @ 15:42:49
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: sarah

Lär jag nog testa!! :) Har du nå bra recept på sockerfria/mjölfria lussekatter? :) Letar som en tok!

Svar: jodå! la upp ett för ett par dagar sedan! Kommer nog ett par till snart ;)
Marja

2012-11-26 @ 17:41:29
URL: http://girlyciousdiet.wordpress.com/
Postat av: Lana

Mmm...vilka goda! :) Saffran ger så mycket julkänsla! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

2012-11-26 @ 21:06:43
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Lars

Goda kakor - saffran - jag gillar din humor - humor är viktigt i livet - it´s not "bloody serious" (som Kempler sa!)....

2012-11-26 @ 21:14:02
Postat av: Sanna

Åh nu börjar jag bli sugen på att baka julsaker. Tack för LCHF-recept till högtiden, det uppskattas!

Svar: Älskar julen och är jääteglad över att äbtligen få jubaka :)
Marja

2012-11-28 @ 14:16:46
URL: http://engnuttasocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0