bakasockerfritt

Nötkaka med kanel

Idag har jag haft en ledig dag, vilket inte sker speciellt ofta! Jag har ätit lunch/fika på Gateau med mamma och ska snart bege mig iväg för att köra ett efterlängtat steppass. Ikväll måste jag göra en "peer review" av ett början av en uppsats. Helt värdelöst och svårt att ge feedback på något som knappt har börjats på! Vad ska man säga: du har en hopplöst dålig idé? Och sedan utveckla det i fem minuter? Haha, nja... 

 

Idag har jag i alla fall hunnit baka! Äntligen :) Idag lägger jag ut ett recept på en mumsig nötkaka med ett lager med kanelsmak i mitten. Jag har även smaksatt kakan med lite bittermandelarom, vilket ger det en touch av mazarinsmak som jag älskar!

 

 

 

 

Nötkaka med kanel

 

Smet:
30 gram smör
1 ägg
1 dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
ca 4 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
2 droppar bittermandelarom
½ tsk bakpulver
1/3 dl gräddfil

 

Fyllning:
2 krm kanel
10 gram finhackade hasselnötter
ev. 1 tsk stevia strö

 

 

Smet
Vispa smör och sötning med elvisp. Tillsätt ägget och vispa tills allt blandats. Droppa i bittermandelarom, gräddfil och alla de torra ingredienserna.

 

Fyllning
Ta cirka 40 gram av smeten. Tillsätt kanel, de finhackade hasselnötterna och eventuell sötning.

 

Smörj och bröa en 12- centimeters springform med mandelmjöl. Häll i hälften av den första smeten och lägg över kanelfyllningen. Toppa med resten av den första smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader 25 minuter.

 

Toppa den färdiggräddade kakan med hallonsylt eller hallon blandad med lite grädde/mascarpone!

 
 
 
  
 
 
Jag toppade först kakan med choklad, men upptäckte senare att hallonricotta var ännu godare!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Åh, så gott det där såg ut då! Äter du upp alla bakverk själv? Jag har lite problem med det, vill baka hela tiden men bör ju inte äta upp allt själv... :-)

Svar: Min lilla form är superbra att ha, då blir det väldigt små satser. Jag fryser in en del och ger bort till mina föräldrar. Och min smabo får alltid provsmaka en bit!
Marja

2012-11-13 @ 16:37:55
URL: http://ankianka.blogg.se
Postat av: Simone

än har ja inte smakat mazarin men får allt göra de,låter jättegott och den här kakan tackar ja inte nej till..mmm

2012-11-13 @ 22:57:18
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Katarina

Så gott, mandelsmak är något jag gillar och kanel är gott det också!

2012-11-14 @ 01:47:50
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: stina

Var har du köpt din springform?

Svar: Jag köpte den på Åhléns!
Marja

2012-11-18 @ 16:53:50
Postat av: Annika

Kanongod kaka! Tur den va så liten ;)
Köpte formen i ett barnpaket där det också fanns med en liten bröd/sockerkaksform.
Har du något passande recept till den formen också?

Svar: Tyvärr köpte jag enbart springormen. Men om di vill så är det bara att göra en mindra sats av den kaka du vill baka!
Marja

2012-11-18 @ 18:07:24
Postat av: Hilda

Hej! vad gott det ser ut! vad har du toppat med? någon typ av choklad?

Svar: Det ena är smält hasselnötschoklad. Men jag tyckte hallongrädde/ricotta var godare! :)
Marja

2012-11-22 @ 13:10:27
URL: http://hiildaalagerlof.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0