bakasockerfritt

Nöt- och kaffekaka

Idag har jag plugglunchat på enligt mig ett av Stockholms mysigaste caféer, nämligen Sturekatten! Ska jag nu nödvändigtvis ha grupparbeten så tycker jag att man i alla fall kan göra det på ett mysigt sätt. Med ett bra sällskap och god mat kan ett grupparbete bli nästan trevligt!
 
Dagens recept ser nästan ut som mina kärleksmums. Men det är det inte, även om de är lika goda! Detta är en nöt- & kaffekaka, vilket man av namnet kan lista ut innehåller olika sorters nötter och en dos kaffesmak. Jag älskar kaffe i bakverk, det ger en sådan härlig smak! Minns jag rätt blev denna kaka rejält uppskattad av mina föräldrar som hade den stora turen att bli bjudna på den. Spana gärna in receptet på kärleksmums också!
 
  
 
 
 
Nöt- och kaffekaka

 

Kakan:
30 gram smör
½ stort ägg
½ dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
30 gram finhackade blandade nötter (jag använde pecan-, val- och osaltade pistagenötter)
2 2/3 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver
ca 1 tsk kakao
½ msk hett vatten
½ tsk snabbkaffepulver

 

Chokladkräm:
40 gram ricotta
½ äggula
15 gram smör
20 gram mörk sockerfri choklad
1 ½ msk stevia strö
1 ½ msk riven kokos
½ msk hett vatten
ca 1½-2 krm kaffepulver
1 krm vaniljpulver

 

Riven kokos att toppa med

 

 

Kakan
Smält smöret. Blanda det heta vattnet med kaffet. Finhacka nötterna och blanda med de övriga torra ingredienserna. Blanda ner ½ ägg och kaffet. Tillsätt sedan det smälta smöret. Smaka av om det är tillräckligt mycket chokladsmak, tillsätt annars lite mer kakao. Smöra och bröa en 12-centimeters springform och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 22 minuter. Låt kakan svalna.

 

Chokladkräm
Smält smöret tillsammans med chokladen. Rör ner den halva äggulan. Blanda hett vatten med kaffepulvret och rör ner i chokladsmeten. Tillsätt därefter övriga ingredienser under omrörning och blanda till en kärm. Då kakan svalnat brer du på chokladkrämen och toppar sedan med riven kokos.

 

 

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0