bakasockerfritt

Morotskaka

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i morotskaka. Jag testade ändå på att göra min egna variant, och så god den blev! Nästan så att jag inte kan förstå att jag väntade så länge med att göra en! Jag bytte ut den "vanliga" frostingen av creme cheese och apelsinskal mot mascarpone och grädde. Passade mig perfekt :)
 
 
 
 
 
Morotskaka

 

Kaksmet:
25 gram smör
1 ägg
35 gram riven morot
½ dl mandelmjöl
15 gram finhackade valnötter
 ca 3 msk stevia strö
1 ½ msk hasselnötsmjöl
1 msk riven kokos
1 tsk kokosmjöl
½ tsk bakpulver
1 krm kanel

 

Topping/frosting:
70 gram mascarpone
1 ½ msk vispgrädde
½ msk stevia strö
1 krm vaniljpulver

 

 

Smält smöret. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke. Blanda ner ägg, smör och riven morot. Smöra och bröa en 12 centimeter stor springform med nötmjöl och häll i smeten. Gädda mitt i en 175 grader varm ugn i ca 20 minuter.

 

Blanda mascarpone med vispgrädde, sötning och vaniljpulver i en skål. Bred på (eller spritsa) på den avsvalnade morotskakan. Om du vill blandar du i lite apelsin i toppingen!

 

 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: vonskareng

synd att inte laktosfri mascarpone finns... :( det var så rackarns gott alltså!

2012-11-23 @ 17:14:51
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh mums!! Morotskaka är verkligen något av det godaste - och denna såg inte alls dum ut... :)

2012-11-23 @ 18:25:58
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Simone

morotskakan är faktiskt en av mina favoriter,så gott de låter med mascarpone.får testas nästa gång

2012-11-23 @ 21:42:14
URL: http://www.smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Food around my World

Ja morotskaka är ju så gott... Men är det verkligen gott utan socker i? (Frågar en sockergalning *fniss*)


Svar: Jag sötar med stevia strö, så det blir sött iaf (utan att påverka blodsockret)! Jättegott :)
Marja

2012-11-24 @ 18:15:53
URL: http://foodaroundmyworld.blogg.se
Postat av: isabelle

Hej! Ser supergott ut, ska testa! En fråga bara, kan man använda något substitut för bakpulver? Typ fiberhusk? Eller skippa det helt? Vad tror du. Finns en massa recept här jag vill testa men kan inte använda bakpulver tyvärr... Tack på förhand!

Svar: Hur är det med bikarbonat? Bakpulvret är ju till för att få kakan att bli mer luftig, och tyvärr vet jag inget mer sätt att få den så... Men utesluta går ju bra, bara att den kommer bli mer kompakt.
Marja

2012-11-28 @ 14:42:16
Postat av: isabelle

Kan inte använda bikarbonat heller tyvärr. Hm, jag testar helt utan och ser vad det blir helt enkelt :)

2012-11-29 @ 13:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0