bakasockerfritt

LCHF produkter - Måsten i mitt skafferi

Här hittar ni några LCHF-vänliga produkter som är nära inpå absolut nödvändiga för att baka goda bakverk! Och om de inte är absolut nödvändiga, så är de i alla fall absolut supergoda!


Stevia/Erytritol – De enda två LCHF-vänliga sötningsmedlen! Jag älskar dessa! Jag använder mig enbart av stevia och erytritol i min bakning. Dessa två sötningsmedel är naturliga och är för mig ett perfekt substitut till det vanliga sockret. Går att köpa i väsorterade livsmedelsaffärer, hälsokost eller över internet. Erytritol kallas även sötin och sukrin. Glöm inte att då vara försiktig med stevian som är bra mycket sötare än socker! Läs mer om stevia och erytritol här!


Kokosmjöl
– Detta mjöl är otroligt fiberrikt och suger upp en hel del vätska. Man bör därför inte nvända sig för mycket av kokosmjöl, då det bara kommer bli en pulvrig massa. Jag brukar ha en mindre mängd kokosmjöl blandat med annat nötmjöl. Det bidrar med en fin, tjockare konsistens och en härlig smak. Detta mjöl köpes i lite större livsmedelsaffärer. Att göra kokosmjöl själv ska vara väldigt svårt, för det är i motsats till vad vissa tror inte gjort genom att mala kokosflingor! Läs mer om kokosmjöl här!


Kokosfett – Ett av vad jag förstår de nyttigaste fetter som finns! Det är inte alls ohälsosamt som många tidigare trott. Detta fett luktar dessutom härligt och bidrar med en krämig kokossmak. Jag byter ibland ut en del av det vanliga smöret mot lite kokosfett. Kokosfett blir allt vanligare i vanliga livsmedelsaffärer. Läs mer om kokosfett här och här!


Mandelmjöl – Mandelmjöl är det jag använder mest som ”den torra ingrediensen” i mina bakverk. Jag älskar mandelsmaken och kan ibland droppa i ett par droppar bittermandelarom för extra smak i en kaka. Jag rekomenderar att göra eget mandelmjöl, vilket är enklare än man tror! Jag skållar inte mina mandlar utan lägger vanliga sötmandlar, lite i taget i en väldigt djup bunke (anpassad för stavmixer, annars kan det fara ut en del) och mixar med stavmixer (elleman kan förstås använda en mandelkvarn) tills det blir ett fint mjöl. Bara att fotsätta tills man har den mängd som man vill ha. Jag förvarar mjölet i en burk i skafferiet. Att göra eget mandelmjöl är dessutom mycket billigare än att köpa! Att ha kvar skalet på mandeln passar bra i många kakor. Ska det däremot göras mandelmassa eller marsipan är det förmodligen bäst att skålla mandeln och ta bort skalet.


Nötter & mandlar – Nötter ger många av mina kakor lite extra piff. Det ger mer smak och tillför dessutom”knaprighet”. Det är dessutom väldigt nyttigt och fyllt med bra fetter! Är man kolhydratskänslig är det bra att välja nötter som paranötter (3,4 % kolhydrater), macadamianötter (10%), hasselnötter (3,4%) och sötmandel (6%) med lite kolhydrater.


Vaniljpulver – Består av hundra procent vaniljstång och inga knasiga tillsatser eller socker. En smaksättning som passar i nästan allt!


Mörk sockerfri choklad – Det är otroligt enkelt att piffa upp bakverk med grovhackad choklad. Ger dessutom lite tuggmotstånd!

Även jordnötssmör rekommenderar jag att ha en burk utav!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0