bakasockerfritt

Ny sötning på G


I veckan fick jag äntligen hem min efterlängtade beställning från en LCHF-butik! Den innehöll både riktig stevia som jag så länge velat köpa och ett florsocker bestående av erythritol (nu kan jag göra fina toppingar till mina kakor). Stevian är hela 300 gånger sötare än vanligt socker, så det gäller att minst sagt dosera försiktigt. Från och med nu kommer jag söta mina kakor med både stevia och sukrin (erythritol). Sukrin köpte jag på en hälsokostaffär men går även att köpa i välsorterade livsmedelsaffärer.





Jag testade lite i köket och kom fram till att man i runda slängar kan byta ut 1 msk steva strö mot ca 1/2 msk mandelmjöl (denna volym suger upp ungefär lika mycket vätska). Det kan vara bra att komma ihåg då jag nu förmodligen kommer byta ut mitt stevia strö mot en blandning av både stevia och sukrin (erythritol) . Ni kan givetvis fortsätta använda er av stevia strö om ni använder det, men kom ihåg att då dra ner lite på de torra ingredienserna.



Sukrin bestå till 100% av den naturliga sötningen erythritol


Mitt tips är att faktiskt TESTA sig fram. Jag har ingen exakt mängd på de två sötningsmedlen (de kan dessutom vara lite svåra att dosera, att veta exakt hur mycket 1/12 kryddmått är inte lätt!) utan smakar av smeten/degen för att känna om det är en lagom söt smak. Men jag tänker att det är bättre att ta för lite stevia än för mycket, så jag brukar enbart ta en liten del av botten av ett kryddmått av stevian. Känner jag att det behövs mer sötning och smeten/degen är utan bismak, häller jag på lite till av sukrin och pyttepyttelite av stevian (lite på botten).

Min personliga måttstock är ca 1/10 kryddmått stevia (som är 300 ggr sötare än socker) för varje 3 msk sukrin (erythritol, lika sött som socker). 20% (lite mer) av sötman kommer då från stevian och 80% (lite mindre) från sukrinet. Min blandning är alltså drygt 1.2 gånger så söt som vanligt socker.

Ni får en sneak peak på mazariner som jag bakat med den nya sötningen:

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0