bakasockerfritt

Nöt- och fruktbollar

Här kommer ett recept på nöt- och fruktbollar. De är helt utan socker eller sötningsmedel; den söta smaken kommer från de färska dadlarna. Dadlar är däremot sprängfyllda med naturligt socker, så de är absolut inget LCHF alternativ. Men de är fortfarande fyllda med mycket vitaminer och mineraler. Och famförallt är de väldigt goda!


Nöt- och fruktbollar


Dessa bollar går att variera i nästan all oändlighet. Ta mer eller mindre av det du vill ha, ta bort eller lägg till (ett hett tips är att provsmaka medan du håller på)! Möjligheterna är många! Basen är färska dadlar (mycket godare och mer formbara en torkade), nötter, kokos och kakao i de som ska ha chokladsmak. Sedan är det bara att knåda ihop ingredienserna och forma till bollar. Rulla eventuellt i kokos eller kakao.


Jag rekommenderar starkt att stöta nötterna i en mortel, då konsistensen på detta sätt blir den bästa. Det går även att mala, men då får man inte samma knapriga konsistens. Här nedan listar jag några exempel, varje alternativ ger ca 6 bollar. Jag brukar göra många nöt- och fruktbollar på en gång fast med olika smaker!

 




Alternativ 1:
1 dl mortlade chasewnötter
8 färska dadlar
8 msk riven kokos


Alternativ 2:
1 dl mortlade valnötter
10 dadlar
10 msk riven kokos
1 ½ msk kakao


Alternativ 3:
1 dl mortlade hasselnötter
2 msk riven kokos
6 färska dadlar


Alternativ 4:

1 dl mortlade hasselnötter
6 msk riven kokos
1 ½ msk kakao
10 färska dadlar

Alternativ 5:
½ dl mortlade chasewnötter + ½ dl mortlade valnötter
2 msk riven kokos
1 ½ msk kakao
12 färska dadlar

Knåda ihop och forma till bollar. Förvara i kyl.




Kommentarer
Postat av: Sessan

Denna blogg ska jag ta mig en djupare titt på :)

2012-06-05 @ 12:19:32
URL: http://impalaa.blogg.se/
Postat av: Tove

Här fanns många fina tips! Har snöat in lite på den här typen av bollar på sistone. :)

2012-06-06 @ 13:56:18
Postat av: Tove

Och jag behövde inte vara så anonym...

2012-06-06 @ 13:56:55
URL: http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com
Postat av: Lovisa

Åh vad bra jag som letat efter nyttiga chockladbollar!

2012-06-12 @ 13:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0