bakasockerfritt

Mandelmuffins med mazarin touch


Här följer ett recept på jättesöta mandelmuffins som smakar som mazariner! Jag har stoppa ner hallon i varje så att de blir extra mumsiga och sommriga.

Mandelmuffins - 14 pyttesmå muffins eller ca 5 normalstora

1 dl mandemjöl
1 msk kokosmjöl
1 kryddmått vaniljpulver
60 gram smör
2 ägg
1 tsk bakpulver
ca 3 - 3½ msk sukrin (erythritol) + ca 1/10 kryddmått stevia (300 ggr sötare än socker, smaka av!)
eller ca 3 - 3½ msk av min blandning
ca 2 droppar bittermanelarom
ett hallon för varje muffins


Sockerfri sylt (eller mosade hallon med sukrin)

 

Smält smöret. Blanda mandel-, och kokosmjöl, vaniljpulver, bakpulver, stevia, sukrin och bittermandelarom. Blanda sedan i både ägg och det smälta smöret. Smaka av om smeten är lagom söt! (Smeten kommer att vara lite sötare än vad muffinsarna blir när de är färdiggräddade). Häll i smeten i muffinsformar, jag använder mig av små så kallade småbrödsformar för att få minimuffins. Stoppa ner ett hallon i varje muffins. Grädda mit i ugn på 175 grader i ca 8-10 minuter tills de blir fasta. När muffinsen kallnat brer du på sockerfri sylt (alternativt mosade hallon blandat med sukrin).

Vill du göra större muffins, dubbla eller tredubbla smeten. Stoppa ner lite fler hallon i varje muffins och förläng gräddningstiden (tills muffinsen blir fasta).





 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0