bakasockerfritt

Kokoskaka med vanilj

Vet ni vad? Idag lyckades jag med mina kärleksmums! Blev så glad över resultatet att jag åt upp hälften med detsamma. Resten sparar jag till ikväll som en liten treat efter jobbet.

Men receptet kommer en annan dag. Kanske lagom till helgen... Här lägger jag istället upp ett recept på en saftig och smarrig kokoskaka! Den är ungefär som en sockerkaka med riven kokos i. Riven kokos tycker jag tillför en god smak och konsistens! Dessutom toppar jag min kaka med ett lager god kokos- och vaniljtopping.

Kokoskaka med vanilj - 1 brödfrom


Smeten:
100 gram smör
2 ägg
1 ½ dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
1 ½ dl riven kokos
5 msk vispgrädde
ca 4 msk sukrin
ca 1/8 kryddmått stevia (300 ggr sötare än socker)
2 tsk bakpulver
½ tsk kanel
½ tsk vaniljpulver


Vanilj- och kokostopping:
1½ dl vispgrädde
½ dl kokosflingor
1 – 1 ½ kryddmått vaniljpulver
sötning efter smak (jag använder flor av erytritol)


Kokossmet:

Smält smöret. Blanda övriga ingredienser till smeten. Häll på det smälta smöret och rör om. Häll kokossmeten i en smörad och bröad (mandelmjöl) brödform. Grädda mitt i ugnen på 150 grader i ca 40 minuter till kakan blir fast. Låt kakan svalna. Notera att smeten är sötare än vad kakan blir när den är gräddad.


Topping:

Vispa grädden tillsammans med vaniljpulver och sötning efter smak (kom ihåg att inte stoppa ner skeden om du smakat av med den, då grädden inte tål vissa enzymer som finns i munnen). Rör försiktigt ner kokosflingor i vaniljgrädden. Bre över toppingen på kokoskakan innan servering.







Kommentarer
Postat av: Haldis johanna

Hej vill du få presentkort till olika klädbutiker helt gratis och gillar att medverka i olika tävlingar o vinna jätte fina priser? Bli då medlem på denna super bra sida: http://www.gratisklader.se/?r=196700

2012-06-14 @ 17:23:52
URL: http://haldisjohannanilsson.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Tack så mycket för din kommentar!

2012-06-14 @ 21:41:22
URL: http://merasocker.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej! Jag har precis hittat din blogg och är jätteglad över att ha hittat en blogg för LCHF-bakning. Jag äter själv inte LHCF men har många i min krets som gör det och har därför varit på jakt på just den typen av bakrecept :)

2012-06-14 @ 22:30:54
URL: http://engnuttasocker.blogg.se/
Postat av: karin elisabethe

Haft en bra dag? Kram :)

2012-06-15 @ 12:36:32
URL: http://karinl.devote.se
Postat av: Kicki

Hej! Vad glad jag blev då jag hittade din blogg. Jag har förra året köpt Stevia bl a 300 g sötare än vanligt strösocker. Alltså inte den som man nu kan köpa på ICA. I vissa recept har du skrivit 1/8 kryddmått och i vissa 3-4 msk tror jag att du skrivit. Vilken Stevia produkt använder du i de olika recepten? Känns ju viktigt att få rätt proportion i kakan om det ska bli gott. Jag är nu så nyfiken på att äntligen våga baka kakor med den Stevian jag har hemma. Denna blogg sparar jag givetvis och kommer att bevaka.

2012-06-15 @ 17:27:15
Postat av: Marja

Hej Kicki! Bra att du frågar! Det skulle vara näst intill katastrof om du skulle använda matskedar av den jättesöta stevian. I de recept jag skrivit en liten del av ett kryddmått har jag använt mig av stevia som är 300 ggr sötare än socker.För att få till en bra smak har jag blandat denna stevia med sukrin. Men jag förstod att det var svårt för andra att följa mina recept då det handlade om så små mått. Därför valde jag att gå tillbaka till stevia strö (köpt på ica) som är lika sött som socker och därmed enkelt att dosera. Fråga gärna mer!

2012-06-15 @ 17:41:53
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Christer Erngren (@nukokarjag)

Ser ju hur god ut som helst. Ska dra ner på sockret så jag återkommer till fina blogg :)

2012-06-16 @ 23:24:25
URL: http://nukokarjag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0