bakasockerfritt

Jordgubbscheesecake


Nu ser det ut lite som om en bomb har slagit ner här hemma. Då jag har bakandet som projekt, har min sambo som projekt att fixa här i lägenheten. Så nu ska det i dagarna spikas, spacklas, sandpappras, målas och allt vad det kan vara. Som tur är tycker han det är kul och jag slipper göra det mesta. Han "slipper" istället baka, vilket jag mer än gärna gör. "Comparative advantage" som det så fint heter på nationalekonomiska.

Medans han fixar spikhål i väggarna svänger jag ihop en krämig cheesecake med jordgubbar. Och Artur säger att det är det godaste jag hittills gjort!



Jordgubbscheesecake - liten form på 12 centimeter i diameter

Botten:
25 gram rumsvarmt smör
½ dl mandelmjöl
1½ tsk kokosmjöl
1 msk pofiber
1 ½ msk stevia
¼ tsk kanel


Fyllning:
1 ägg
50 gram creme cheese
2½ msk stevia strö
2/3 kryddmått vaniljpulver
45 gram mixade jordgubbar (jag använde mig av frysta som jag tinat)

Sockerfrisylt att toppa med


Eventuellt jordgubbar att garnera med


Botten:
Blanda alla ingredienser till bottnen och fördela i bottnen på en liten springform som är 12 centimter i diameter. Låt vila i kylen medan fyllningen görs.


Fyllning:

Blanda (enklast är att vispa lätt) ägg med creme cheese, sötning och vaniljpulver. Jag använde mig av frysta jordgubbar och lät dom tina i rumstemperatur i några timmar. Därefter mixade jag jordgubbarna och blandade i äggsmeten. Häll fyllningen över bottnen. Grädda i nedre delen i ugnen i en halvtimme på 175 grader. Efter halvtimmen sänk värmen till 150 grader och låt stå i ytterligare ca 15 minuter tills kakan slutat dallra och är fast. Använder man sig av färska jordgubbar blir fyllningen inte lika lös och gräddningstiden kan förkortas (känn med en sticka).


Låt cheesecaken kallna en aning och bre därpå den sockerfri sylten. Toppa gärna kakan med jordgubbar!





Tips: Fyllningen blir relativt tunn (motsats till hög), vilket passar mig utmärkt. Men för de som gillar mer fyllning går det utmärkt att göra smeten gånger 1.5! Dvs göra 50% extra fyllning. Förläng gräddningstiden en aning (känn med en sticka). Det går självklart bra att använda en större form. Fyrdubbla då bottnen och fyr- till sexdubbla fyllningen.




Kommentarer
Postat av: Filippa H.

Spännande och fin blogg!! :) Fascinerande hur mycket man faktiskt kan skapa utan socker, utan att smaken blir lidande för det!

För en tid sedan skapade jag ett recept på, enligt mig väldigt goda ;), sockerfria muffins med frukt! Ifall du är sugen på att testa receptet, så är det här; http://mitt-stora-koksaventyr.blogspot.dk/2012/04/sockerfria-fruktmuffins-med-notter-och.html



Själv är jag itne så mycket för det där "hysteriskt jättesockersöta", så det här var en kaka helt i min smak! :)



Ha det fint! / Filippa H.

2012-06-16 @ 12:28:58
URL: http://mitt-stora-koksaventyr.blogspot.dk/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0