bakasockerfritt

Cashewkakor


Jag var sugen på att testa lite andra nötter än de klassiska mandel, hasselnöt, jordnöt och kokosnöt, i mina bakverk och kakor. Nu har jag testat både pecan-, para- och cashewnötter med gott resultat. Här får ni receptet på mina Cashewkakor!

Cashewkakor

90 gram torrostade cashewnötter
50 gram rumsvamt smör
2/3 dl mandelmjöl
1 tsk kokosmjöl
ca 3 msk sukrin + 1/10 kryddmåt stevia
eller ca 3 msk sötning ("min blandning") som är 1.2 gånger så söt som socker
1- 1½ kryddmått vaniljpulver

Hacka cashewnötterna (varken för grovt eller för finmalet så att det blir ett mjöl, utan i "lagom" stora bitar). Blanda det rumsvarma smöret med mandel- och kokosmjöl, sötning och vaniljpulver. Häll i chasewnötsbitarna och rör till en deg. Smaka av och känn efter om degen är lagom söt. Ta så stora bitar du vill av degen och platta ut på en klädd bakplåt. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 minuter tills kakorna börjar få färg i kanterna. Låt svalna, ät och njut!




Tips: Tillsätt kakao och extra sötning i degen eller en bit av degen. Vips så har man jättegoda chokladkakor!

Tips 2: Använd ca 4 msk sukrin istället för ovanstående sötning och minska med ca ½ msk mandelmjöl.


Kommentarer
Postat av: Anna

cashew

2012-06-08 @ 06:55:31
Postat av: Marja

Tack för kommentaren, nu är stavningen ändrad!

2012-06-08 @ 09:33:03
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Anna

F ö vill jag oxå säga ett STORT tack för ditt experimenterande och att vi får ta del av det! En bok kanske i framtiden? Jag kan kolla stavningen ;-)

2012-06-18 @ 07:40:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0