bakasockerfritt

Blåbärskaka


Jag har två gånger försökt mig på att göra en blåbärskaka, men de blev enligt mig inte helt perfekta. För några dagar sedan gjorde jag ett tredje försök och fick den underbart god! Tredje gången gillt! Här delar jag med mig av min favoritblåbärskaka.

Tips:
Använd ca 4 ½ msk sukrin istället för nedanstående sötning.


Blåbärskaka – liten form på 12 cm i diameter

Kaksmet:
35 gram smör
1 ägg
1 dl mandelmjöl
1 1/3 msk kokosnötsmjöl
ca 3 ½ msk sukrin (erytrithol, lika sött som socker) + ca 1/10 av kryddmått av stevia (som är 300 ggr sötare än socker) - motsvarande 3½ msk av min blanding
½ kryddmått vaniljpulver
1 droppe bittermandelarom
2 msk vispgrädde

Topping:
15 gram blåbär + 1/3 tsk sukrin + ½ tsk mandelmjöl
20 - 30 gram nötter (ex. hasselnöt, pecannöt och mandel)


 



Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser till kaksmeten. Rör ner ägget, det smälta smöret, bittermandelarom och vispgrädden (ej vispad). Smaka av smeten och känn om den är tillräckligt söt (smeten är sötare än vad kakan blir då den har gräddat klart). Smöra och bröa en liten form på 12 centimeter i diameter och häll i smeten. Banda blåbären med lite sukrin och mandelmjöl och strö därefter på kakan. Grovhacka valfria nötter och strö även detta på kakan och blåbären. Grädde i nedre del av ugnen på 150 grader i ca 40 minuter. Vill man ha en sötare kaka går det bra att strö på sötning i efterhand.

Vill man använda en stor form går det bra att fyrdubbla alla ingredienser. Känn efter med en sticka när kakan är klar (den ska vara fast).







Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Blåbär är jättegott i kaka!

2012-06-09 @ 15:00:07
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0