bakasockerfritt

Banan- & äppelkaka


Här kommer en kaka som hamnar under kategorin "Baka med frukt" och är därmed inte ett LCHF-recept (men det hindrar den inte från att vara underbart god!). Jag tycker att banan passar i många kakor då det bidrar med en krämighet och naturlig sötma. Enjoy!





Banan- och äppelkaka - 1 springform på 24 cm

100 gram smör
2 ägg
1 ¼ dl mandelmjöl
¾ malda/mixade hasselnötter utan skal
½ dl stevia strö
1 msk kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ kryddmått vaniljpulver
2 bananer
1 stort äpple
1 tsk kanel


Eventuellt 1 tsk stevia strö och 1 tsk kanel att strö över


Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser med äggulorna. Mosa en av bananerna och rör ner den tillsammans med det smälta smöret. Vispa äggvitorna till ett skum med elvisp och vänd ner i smeten. Bröa en springform (jag använder mig av en 24 cm i diameter) form med mandelmjöl och häll ett jättetunt lager av smeten i botten. Hacka den andra bananen i skivor och lägg på det tunna lagret av smet (man kan även lägga bananerna direkt i formen, men jag tror det blir saftigare på detta sätt). Häll över resten av smeten på bananskivorna. Skölj och skiva äpplet i tunna klyftor och lägg ovanpå smeten. Tryck ner äppelskivorna i smeten, vilket gör kakan saftigare. Jag strör även på 1 tsk stevia strö och 1 tsk kanel ovanpå kakan. Grädda mitt i ugnen på 150 grader i ca 40 minuter tills kakan blir fast (se till så att den inte blir bränd! Lägg då på ett ark av foliepapper ovanpå).





Servera gärna äppel- och banankakan med vispad grädde eller vaniljsås!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0