bakasockerfritt

Saffransbullar

Mums för saffran, och att använda denna krydda i alla slags bakverk! Saffran är världens dyraste krydda och väldigt arbetsam att ta fram (väldigt massa blommor som måste plockas för bara ett litet paket!). Så jag vill inte slösa, men det är svårt att låta bli att baka med denna underbara krydda i alla fall... Då jag tycker mycket om bullar, bestämde jag mig för att göra just bullar med saffran i! Och vad passar bättre än mandelmassa i som fyllning? 

 

 

 

 

Saffransbullar -  6 bullar

 

Bulldeg:
15 gram rumsvarmt smör
1 ägg
2 1/3 dl mandelmjöl
2 tsk kokosmjöl
2/3 tsk fiberhusk
2 msk stevia strö
½ krm saffran (ev lite mer)
2/3 tsk bakpulver

 

Mandelfyllning:
15 gram smör
1 dl mandelmjöl
3 tsk stevia strö
1 krm bittermandelarom

 

Uppvispat ägg att pensla på

 

 

Bulldeg
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt rumsvarmt smör och blanda ut det väl. Tillsätt även ägg och rör om till en deg. Låt stå i ca 10 minuter. Lägg degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut. Ta bort det översta papperet.

 

Mandelfyllning
Blanda alla ingredienser väl.

 

Fördela/smula fyllningen ovanpå den utkavlade degen. Rulla ihop den försiktigt. Den kan gå sönder lite, men det syns inte på det slutgiltiga resultatet. Skär rullen i cirka 6 bitar och lägg i bullformar. Pensla med uppvispat ägg och strö eventuellt på lite sötning ovanpå. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 23 minuter.

 

 

 
 
 
 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

De här bullarna låter väldigt gott! :)
Roligt med ännu ett saffransrecept! :)
ha en toppen tisdag!
Kram
//Lana

Svar: Och fler lär det bli :) Ha en tppendag du med!
Marja

2012-12-04 @ 07:59:19
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

Om jag vore aningens rikare (haha när jag börjar plugga kmr jag ha mera money iaf) skulle jag baka allt du tipsar om! GOTT!

2012-12-04 @ 10:43:23
URL: http://Vonskareng.blogg.se
Postat av: gunsan

härligt, de e bara att dra fram bakattiraljerna igen :)
gunsan

2012-12-04 @ 11:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0