bakasockerfritt

Saffransbullar med dadlar

Det är så skönt att vara ledig! Jag är fortfarande lite trött, men har fått vila upp mig lite även ikväll (är väl en aning utmattad efter allt trevligt julstök). Kanske tar någon dag till, sen är jag nog på topp! Jag började dagen med en pannkaksfrukost. Pannkakor/plättar har blivit något jag äter nästan varje dag som mellanmål eller fukost (tillsmammans med något annat om det är till frulle). Klockan 12 körde jag ett välbehövligt skivstångpass. Välbehövligt eftersom det var i fredags sist som jag tränade på friskis, vilket är mycket lång tid för att vara jag. Jag märker hur lätt det är att bli lite för bekväm i juletider. Är jag hemma några dagar från friskis blir jag lätt lat. Då är det enligt mig mig bara att pallra sig iväg och köra gärnet! Så glad och fräsch jag känner mig nu :)

 

Har någon undgått att jag tycker att färska dadlar är en underbar ingrediens att tillsätta i mjuka kakor? Färska dadlar bidrar med en härlig sötma och gör att kakorna blir saftiga. Jag tycker även att dadlar passar mycket bra ihop med saffran. Här kommer ett recept med saffransbullar med en klick härlig och krämig dadelfyllning.

 

 

 

 

Saffransbullar med dadlar  - 3 stycken

 

Bullar:

10 gram smör
1 ägg
1 2/3 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
2 tsk kokosmjöl
ca 2 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
2/3 krm saffran

 

Daddelfyllning:
4 färska dadlar
2 tsk hasselnötsmjöl
2 tsk mandelmjöl
1 tsk vispgrädde

 

 

Bulldeg
Blanda alla torra ingredienser med varandra. Tillsätt rumsvarmt smör och blanda noga så att smöret är helt utblandat. Rör ner ägget och blanda väl.

 

Dadelfyllning
Mosa dadlarna tillsammans med nötmjölen. Tillsätt även grädden.

 

Fukta händerna med kallt vatten. Ta en bit av degen och platta ut på ett bakplåtspapper. Lägg en klick av dadelröran och för upp kanterna på bulldegen så att dadelröran omsluts. Lägg den ”fina” sidan uppåt. Grädda mitt i ugnen i 150 grader under ca 20 minuter.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: vonskareng

oj SHIT vad gott det ser ut!!!

fö måste jag bara säga att lussebulletoasts - det mest utsökta jag ngnsin gjort/ätit.. såååå gott! skönt att det går att få till FINA juliga bakverk som INTE är torra trots att det är glutenfritt :)

2012-12-26 @ 18:08:22
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Postat av: beciell

Vill du väldigt enkelt göra en tjej glad så här i juletider? :) BARA tryck på denna länken, så har du röstat på mitt bidrag (The world of beciell) ALLT du behöver göra är att trycka, sen är det klart, tack så mycket http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=22 God jul och God fortsättning! (det är en tävling med CDON.com) Skulle vara sååå snällt!

2012-12-26 @ 19:43:49
URL: http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=
Postat av: beciell

Vill du väldigt enkelt göra en tjej glad så här i juletider? :) BARA tryck på denna länken, så har du röstat på mitt bidrag (The world of beciell) ALLT du behöver göra är att trycka, sen är det klart, tack så mycket http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=22 God jul och God fortsättning! (det är en tävling med CDON.com) Skulle vara sååå snällt!

2012-12-26 @ 19:54:08
URL: http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=
Postat av: Katarina

Så gott det ser ut! Jag gillar också att ha dadel i bakverk!

Svar: Ja, spciellt färska dadlar är himmelskt att ha i (om man tål kolhydrater)!
Marja

2012-12-27 @ 04:06:00
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0