bakasockerfritt

Saffranpannkaka i ugn

God fortsättning! Hoppas ni har haft en underbar julafton och att det nu fortsätt mer en underbar juldag! Jag har ätit massor av gott och fått fina julklappar och dessutom fått slappa framför tv:n en del. Precis vad jag behövde! Jag var så trött igår att jag tro det eller ej lade mig redan tjugo över elva (första gången sedan jag var ordentligt sjuk i oktober) och sov i 9 ½ timme (återigen första gången sedan jag var sjuk i oktober). Idag är jag lite mer utvilad och har fått fika på espresso house.

 

Jag kommer nog frossa i julsmakande bakverk ett tag till, julen är ju inte slut förän ett bra tag till (tjugonda knut). Idag juder jag på ett recept på ugnspannkaka. Smaksatt med saffran och gjord av shiritakiris

 
 

 

 

Saffranpannkaka i ugn

 

1 förpackning shiratakiris (150 gram)
½ dl vispgrädde
1 msk stevia strö
1 ½ krm salt
½ krm vaniljpulver
70 gram mascarpone
½ ägg
½ krm saffran

 

Skölj en förpackning med shiratakiris i ett durkslag i ca 30 sekunder. Lägg riset i en tjockbottnad, ganska liten kastrull tillsammans med grädde och salt. Skjud i ca 30 minuter, tills det tjocknat. Ta bort kastrullen från plattan, tillsätt sötning, vaniljpulver, saffran och mascarpone och rör om. Rör ner ägget (som gärna får vara en aning uppvispat). Häll smeten i en liten smord ugnssäker form (min är 15X12 cm). Grädda mitt i ugnen i 175 grader under 10-15 minuter.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Viccy

Åh, vad gott det där verkar! :)

2012-12-26 @ 20:59:32
URL: http://frulle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0