bakasockerfritt

Nöt- och fruktbollar med julsmak

Så skönt att kollektivtrafiken går någorlunda bra idag! Eftersom jag bara orkade ta mig till busen ca 10 minuter tidigare än normalt, är jag väldigt nöjd med att endast komma några minuter försent till lektionen (orkade inte gå upp tidigare!). Har sett en del bilar och långtradare fast i snön lite var som helst här i jarlaberg. Jag bävar för lördagen eftersom jag ska till stan och det tydligen ska bli nytt snökaos då!

 

Jag har gjort nöt- och fruktbollar otaliga gånger tdigare. Men jag har aldrig smaksatt med kryddor förut! Såklart måste jag testa att göra dem med både saffran och pepparkakskryddor :) Dock tyckte jag att pepparkaksbollarna blev godast!

 

 

 

 

Nöt- och fruktbollar med julsmak – 12 stycken

 

100 gram torrostade cashewnötter eller valnötter
ca 7 färska dadlar
4 msk riven kokos
1½ krm pepparkakskrydda eller ½ krm saffran
ev. lite vispgrädde

 

 

Finhacka eller mortla nötterna (det gå givetvis bra med andra nötter). Tillsätt den rivna kokosen. Mosa ned de färska dadlarna och en av kryddorna (efter smak). Vill du ha degen kladdiagre, men inte vill ha med fler dadlar så kan du tillsätta lote grädde. Rulla till bollar.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Food around my World

Ja visst kan man det. Det kan man ju använda som sötning till olika kakor, dadlar har ju inte en så stark smak! Detta ser gott ut! Dadlar och nötter passar så bra ihop ;) Mumsigt <3

2012-12-06 @ 20:52:57
URL: http://foodaroundmyworld.blogg.se
Postat av: Katarina

Mums! Ja, pepparkakskrydda passar så bra i sådana här bollar!

2012-12-07 @ 02:15:46
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Daddlar är faktiskt himla gott. Kan tänka mig att dessa bollar blir väldigt goda.

2012-12-07 @ 08:33:56
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lana

Gott, gott, gott! Receptet sparas! Det blir en variant till på hemmagjorda godiset! Mums!
Ha en toppen fredag!
kram
//Lana

Svar: Jag har en hel del julgodis i lager dessutom. Bara vänta och se :)
Marja

2012-12-07 @ 10:22:03
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Madeleine

Gjorde dessa nu. Säger bara jösses vad goda. Stort tack för ALLA dina underbara recept.

Varma Kram Madeleine

Svar: ÅH, så roligt! Tack snälla du!!
Marja

2012-12-09 @ 19:15:55
URL: http://madeleineslchfliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0