bakasockerfritt

Mjuk pepparkaka

Har ni börjat baka pepparkakor än? Kanske en mjuk pepparkaka? Om inte så kan jag nu bjuda på ett recept av båda, för nu kommer nämligen ett recept på just en mjuk kaka med smak av pepparkaka. Om du vill byter du ut kryddorna mot valfri mängd färdigblandad pepparkakskrydda!
 
 
 
 

Mjuk pepparkaka

 

20 gram smör
1 ägg
½ dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
½ msk hasselnötsmjöl
2 msk stevia strö
½ tsk bakpulver
1 ½ krm kanel
½ krm kardemumma
¼ - 1/3 krm malen nejlika
¼ - 1/3 krm malen ingefära

 

 

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser. Vispa ägget med elvisp. Rör ner ägg och smör bland de torra ingredienserna. Smöra och bröa en 12-centimeters springform med mandelmjöl och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 13 minuter. 
 
Använder du en 24-cm springform gör du bara en fyra gånger så stor sats och förlänger gräddningstiden en aning!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Mmm...gott. gott! Ska nog baka något liknande till lördagsfika då vi ska kaffe/glögg-gäster! :)
ha en toppen onsdag!
Kram kram
//Lana

Svar: Vad mysigt med glöggkalas!
Marja

2012-12-05 @ 06:31:00
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: FrökenNilsson

Älskar mjuk pepparkaka, så detta borde jag testa!!
Har ju äntligen skaffat mig en 12 cm form ;)

Svar: Åh, vad bra! Jag älskar mina små formar :)
Marja

2012-12-05 @ 08:46:00
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com
Postat av: gunsan

mmmm, pepparkaka ;)
jag undrar, var kan man köpa en sån liten käck 12cm form ?

2012-12-05 @ 14:37:48
Postat av: Emelie

Hej! Dina recept är alltid så goa men jag är inte så överförtjust i LCHF, GI osv, utan jag vill ha helt vanligt vetemjöl i. Kanske konstigt att följa din blogg då, men jag får ju ändå inspiration till otroligt goda recept. Min fråga är då om jag istället kan ersätta dina mjölsorter med samma mängd vetemjöl? Skulle du kunna ge mig tips? Denna kakan vill jag absolut testa! :)

Svar: Tack! Jag vet tyvär inte hur mycket mandelmjöl som motsvarar vetemjöl, men det är inte samma! Googlade lite och såhär hittade jag me sukrin.org: "I annan bakning kan du ersätta upptill 100% av mjölet, men för att mandelmjölet har så högt fiberinnehåll kommer det suga till sig mer vätska, upp till dubbelt så mycket som annat mjöl. Du bör därför reducera mängden mandelmjöl till 50-60% av original mjölmängd, eller öka vätskemängden i receptet.". Kokosmjöl suger upp ännu mer!
Marja

2012-12-05 @ 15:25:28
Postat av: amanda - i USA

ser oootroligt mumsigt ut! :)

2012-12-06 @ 04:17:45
URL: http://www.amandalingefeldt.blogg.se
Postat av: jenny SadG

Har precis bakat den här kakan för femte gången och den är så otroligt god! Tusen Tack!

2012-12-22 @ 17:23:02
Postat av: stinas

Bakade denna kaka igår, väldigt god. Fick grädda den ca 20 minuter innan den blev klar

2013-03-13 @ 10:08:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0