bakasockerfritt

Hasselnötstryffel

Glad tredje advent till er alla där ute! För min del är det snart dags för julfika. Tills dess bjuder jag på ett julgodisrecept på en chokladtryffel med hasselnötter. Mycket gott att ha till julfikat!

 

 

 

 

Hasselnötstryffel – ca 10 stycken

 

½ dl vispgrädde
40 gram mörk sockerfri choklad
5 msk hasselnötsmjöl
1 krm vaniljpulver
2 tsk kokosolja
cognacarom efter smak
sötning efter smak
en hasselnöt för varje tryffel

 

Kakao att rulla i

 

 

Koka upp vispgrädden. Ta bort grädden från värmen och rör ner hackad choklad och rör om tills chokladen smält. Tillsätt övriga ingredeinser och rör om tills allt blandats. Ställ i ca 1 timme i kylen tills tryffelsmeten stelnat. Lägg en hasselnöt i en bit av tryffeln och rulla den till en boll. Rulla därefter i kakao.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Men, vilka goda! Sparar receptet! :)
Jag hinner inte efter dig med alla dina läckerheter! Behöver nog minst en vecka för att hinna provbaka/provlaga alla dina smaskiga recept! ;)
Ha en fin och mysig tredje advent!
Kram
//Lana

2012-12-16 @ 16:47:49
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mums! Om inte min man vore allergisk mot hasselnötter så skulle jag göra massor med saker av hasselnötter. Det är ju så gott!

2012-12-16 @ 21:04:56
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Erika

Perfekt för mig som ska baka något att ta med till jul åt min pappa som har diabetes. Var köper du kokosoljan???
Kram!

Svar: Vad kul att du tycker det! Min kooolja är från märket Kung Markatta. Den köper jag på Coop eller ica maxi!
Marja

2012-12-17 @ 09:16:20
URL: http://www.erikasfunderingar.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Oh, och jag som har hasselnötsmjöl över sen jag gjorde haselnötsmjölk sist! Undrar om det funkar med någon av de aromer jag har (som inte innefattar just cognac tyvärr). Bara att testa =)

Svar: Ja, gud ja! Ta den arom du vill! Kanske arraksarom eller romarom :)
Marja

2012-12-18 @ 08:48:59
URL: http://flickanokakorna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0