bakasockerfritt

Fjärde advent

Fjärde advent och dan före dopparedan! Min sista lektion på det här året var i torsdags och sista jobbdagen i onsdags. Så nu har jag lite "jullov". Dock har jag både prov och en uppsats som ska vara klar i mitten av januari, så helt fri är jag verkligen inte. Jag har även haft fullt upp, då jag bakat en hel del (beställningar, presenter och till mig själv/familj). Ugn/spis och diskmaskin har fått gå varm här i lägenheten under de senaste dagarna!
 
Jag har bakat:
Pepparkakor (okej, degen gjorde jag för en vecka sedan och hade kvar en del i frysen), schackrutor, chokladsnittar, mozartkulor, kladdkaka med hasselnötsöverdrag, chokladtryfflar, twixkakor, havrebollar och jordnötskakor. Nu har jag bara det bara rostade nötter och det obligatoriska vörtbrödet kvar, sedan är jag klar!
 
Jag ska enbart fira jul med min mamma och pappa. Egentligen vill jag ha massor av olika rätter på julbordet, men det känns onödigt då vi bara är tre! Jag hatar att slösa på resurser och miljön. men en hel del matlådor lät det ju ändå såklart bli. Dessutom vill jag undvika kött på mitt julbord, men lite fisk har jag bestämt att jag ändå ska ha.
 
Mitt julbord:
Ugnsgratinerad lax med västerbottenröra (favoriten på julbordet!)
Olika sorters sill
Lutfisk med vitsås
Rotfruktsgratäng
Sojakorv
"Göttebullar" (vegetariska "köttbullar")
Tzay-spett
Blomkålsmos
Potatis (inte till mig ;))
Brysselkål
Ägghalvor med majonäsröra
Vörtbröd med pålägg
Bruna bönor (pappa envisas med det är en skånsk tradition, då min farmfor kom däifrån)
ev. julskinka/kalkon som mamma envisats med att köpa... (jag som bestämt sa att jag absolut inte ville ha julskinka/kalkon!)
Säkert en del jag glömt i skrivande stund...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Oj, så mycket på julbordet... blir lätt så, vi har nog minst lika mycket om man radar upp det :)

Önskar dig en riktigt God Jul!

2012-12-24 @ 00:29:35
URL: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0