bakasockerfritt

Chokladpraliner

Nu är pepparkakorna bakade! Tänk att det bara är en vecka kvar till jul. Här kommer ett litet tips på en julpresent som är perfekt att ge bort som gå-bort gåva eller liknande. Jag har så många julgodisrecept, så jag kommer nog inom en snar framtid att lägga upp en lista på mina favvosar :)

 

 

 

 

 

Chokladpraliner – ca 10 stycken praliner

 

25 gram mörk sockerfrichoklad
25 gram ljus socksrfri choklad
10 gram hackade hasselnötter

 

 

Smält den mörka chokladen och fördela i små chokladformar. Vicka på formarna så att chokladen kommer upp på kanterna. Låt stelna. Smält den ljusa chokladen och blanda med de hackade hasselnötterna. Fördela över den mörka chokladen.  

 

 
 
 
Ett par stora pepparkakshjärtan fick bli upphängda och sprida julstämning!
 
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Erika

I dag har jag tillverkat sockerfria tryfflar till min pappa. Jag hittade kokosolja på hälsokostaffären och tyckte att det var bra att baka med.

Kram!

Svar: Vad roligt! Kokosolja passar verkligen bra i många baverk, såsom choklad/tryfflar :)
Marja

2012-12-18 @ 23:07:50
URL: http://www.erikasfunderingar.blogspot.com
Postat av: Lana

Mmm...gott! :)
Söta formar! Var har du köpt dem?
Får se om jag kan ge mig på att göra egen choklad... :)
Ha en fin onsdag!
Kram kram
//Lana

Svar: Jag har köpt dom på Åhlens. Det är små metallformar. Om jag köper nya, blir det nog i silikon så att de blir lättare att ta ut!
Marja

2012-12-19 @ 06:17:52
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Linnéa

Hur stor skillnad är det på 70 % sockerfri choklad och 85 % sockerchoklad egentligen? Vilken är nyttigast ur hälsosynpunkt?
Jag är medveten om att mjölkchokladen är mycket nyttigare sockerfri men eftersom att det är mer kakao i 85% choklad och kakaon är det som är nyttigast i chokladen så har jag funderat lite över det.. Jag äter ju inte helt sockerfritt, jag försöker bara äta nyttigt mer eller mindre. :)

Svar: Tack! Din pepparkaka var inte helt dum den heller. Jättetjusig!

Svar: Jag tror att 85% choklad med socker fungerar alldeles utmärkt! Det är så pass lite socker att det för de flesta fungerar bra. Det beror på hur känslig man är mot socker. Men om man som du verkar klara en del socker är det inget problem :) Jag äter själv vanlig mörk choklad.
Marja

2012-12-21 @ 15:33:19
URL: http://sockerfritt.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Hej, såg att du skrivit ett nytt inlägg häromdagen så jag hoppas att bloggen är aktuell och du ser detta. Jag harvlikadana former som du men har problem att få ut chokladen när det stelnat. De vill inte röra sig alls. Hur gör du?

Hälsningar,
En något småfrustrerad Linnéa mitt uppe i julbakets fröjd. :)

Svar: Hej, jag har en ny hemsida som du hittar på www.bakasockerfritt.se. jag burkar ta en sådan där "pinne2 som man känner om bakverken är klara och petar i ena kanten på chokladpralinerna för att få ut dom. Men håller med att de är krångliga!
Marja

2013-11-27 @ 15:31:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0